Gå ner i vikt med fett och mycket mat? Tvärtemot vad vi har fått lära oss visar en ny studie att äta lite kolhydrater och mycket fet mat är bästa sättet att gå ner i vikt. Exempel på bra lågkolhydratdieter är GI och Atkins.
Forskarlaget delade in försökspersonerna i tre grupper som fick följa tre olika dieter; en fettsnål diet, en medelhavsdiet med mycket fisk, fågel och grönsaker och lågkolhydratdiet.
De två förstnämnda fick bara äta ett visst antal kalorier per
dag medan de som följde lågkaloridieten fick äta hur mycket kalorier de
ville men begränsa kolhydraterna. I slutändan fick de som åt lite
kolhydrater men obegränsat med kalorier i sig lika många kalorier som
de som åt begränsat antal.
Studien har letts av forskaren Iris Shai vid Ben Gurion-universitet och publicerades i senaste numret av den vetenskapliga tidskriften New England Journal of Medicine. Studien visade att de som följde lågkolhydratdieten gick ner mest i vikt och mådde bäst ur hälsosynpunkt.
Totalkolestorolet sjönk med 20% hos föröskspersonerna och i snitt gick de ner 5,5 kg. För de som åt fettsnålt var siffran 3,3 kg och 4,6 kg för de som följde medelhavsdieten.
Studien anses vara ett viktigt inlägg i debatten om vilken bantningsmetod som är bäst. Den gör gällande att även om det är viktigt att äta kolhydrater, så bör det göras med urskiljning. Vad gäller fet mat så är den inte den bov vi trodde, varken vikt- eller hälsomässigt.
Var inte rädd för de feta såserna, men minska på potatisen till!
Av: Cecilia Munthe
Skriv kommentar
Kommentarer